יום שלישי, 18 באוגוסט 2009

פרשת שופטים.




הרצון שלנו לחזות את העתיד הוא משהו בסיסי, זוהי פרדיגמה (התנהגות מגבילה) הלוקחת את האחריות מאיתנו ומעבירה אותה לכוחות נעלמים. יש כאלה שלא יעשו צעד בלי לשאול איזה יידעונית, בעלת אוב, רואה בקלפים, ואסטרולוגית... הרבה פעמים אנו נמנעים מלפעול בגלל אותם "אנשים מנבאי עתיד". אותם אנשים בעצם מוציאים מאיתנו את האחריות למעשינו ומעבירים אותה ל"כוחות על". עובדה זו גם מגבה אצלנו את כישלונותינו. אין אנו אשמים בכישלון אלא הכוחות ששולטים בנו. (כמה טוב ומשכנע). עובדה זו מונעת מאיתנו פריצות דרך שינוי בחיים שלנו כי הכול קבוע מראש.
התורה מתנגדת לדרך זו. היא אומרת תפנו לנביא ה' אשר יורה לכם את הדרך בה תלכו. נביא הוא רק ממליץ, אנחנו הבוחרים (כמו שראינו בפרשת ראה). הוא גם מתנה את הצלחתנו בהתנהגותנו. אין הוא בוחר לנו את הדרך ואין הוא מבטיח לנו הבטחות הוא מניע אותנו להחליט.
כל אחד יכול להציג עצמו כנביא אמת, אבל עלינו להיזהר ממנו ולא לשמוע לו. איך נבחין בנביא זה שאינו נביא אמת. התורה מדברת על נביא שאמר עתידות והם לא התקיימו. אבל נוכל להבחין אם הוא נביא שקר לפי התנהגותו. אם יתנהג כמו כל אותם יידעונים מגידי עתידות – סימן הוא שאינו נביא אמת. אבל אם הוא יגרום לנו להשתחרר ממעצורים פנימיים שלנו ויגרום לנו להשתנות ולפרוץ לדרך חדשה – סימן שהוא נביא אמת. אליו כדאי לשמוע.



אסטרולוגיה בעלת אוב בעין דור
ראו בפרשתנו פרק י"ח מפסוק ט' ואילך נאמר:"כי אתה בא אל הארץ אשר ה' אל נתן לך... לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש קסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף. וחבר חֶבר ושאל אוב וידעוני (כל אלה מגידי עתידות) מה כן יהיה לך? לך יהיה נביא. במה נבדל הנביא מכל אלה שהזכרנו לפני כן? הנביא הוא בעל חזון, הוא רוצה שנעמיד לנו יעד אליה נשאף, בעוד שהשאר מנבאים עתיד שלנו אין יכולת לשנות – גזירה משמים. אלה האחרים מייצגים את הפרדיגמה שלנו את האמונה הגבילה. שהכול מכוון הכול כתוב ולנו אין אפשרות לשנות, אז מדוע צריך להתאמץ? אבל הנביא מסמל את התקווה את היעד שאם נתאמץ נצליח ונגיע אליו.
אנחנו עומדים לפני תחילת שנת לימודים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה