יום ראשון, 23 באוגוסט 2009

פרשת כי תצא



לכל אדם יש מהות שאינה ניתנת לשינוי. (בלשון עממית אופי) מאמנים רבים מנסים לשנות מהותו של אדם ולא מצליחים. זה משהו שטבוע בדמו של האדם והוא יחזור למהותו תמיד. לא משנה מה יקרה. (כדאי לכל אחד מאיתנו לגלות את מהותו). אם ניקח את אברהם שבמהותו הוא איש חסד, הוא יעשה חסד עם כל אדם גם עם מי שפגע בו. ראו סיפורו של אברהם ואבימלך שכרת ברית עם אותו אבימלך שעבדיו גזלו ממנו את הבארות שחפר באזור הדרום. אנחנו אומרים על אברהם שמהותו היא החסד, וכן שאר האבות כל אחד מאופיין ע"י חז"ל במהות מסוימת. אברהם גם איש אמונה ועושה כל מה שה' אומר לו אפילו הדבר יוצר קונפליקט בין דבר ה' לבין הבטחתו – סיפור העקדה. כי במהותו אברהם הוא איש אמונה – המאמין בה' והולך אחריו בלב שלם. לכן מאמן טוב מזהה את מהותו של המאומן, כמובן בעזרתו המאומן, וכשזיהה את מהותו לא יבקש לשנותה. זו תהיה "לחיצה על גז בניוטרל".
אברהם אבינו משרת את המלאכים. עקדת יצחק
בפרשתנו יש מצוות רבות שבאות להחדיר בנו מהות של חסד והתחשבות בזולת. כפי שאומר בעל ספר "החינוך" שכל מצווה יש לה השפעה על מהותנו, עיסוק מרובה במצווה מסוימת מביאה אותנו למהות שאותה מצווה רוצה להביאנו. (עיין בספר החינוך). למשל: מצות הצניעות במחנה המלחמה, שבה יש לשמור על צניעות וטהרה, ועל ניקיון. כמו מצוות הלקט והשכחה והפאה...
רות מלקטת בשדה מואב
בפרשה שלנו ישנם עמים שהתורה מצווה שלא יבואו בקהל ישראל אפילו דור עשירי כגון עמוני ומואבי, ואילו אדומי ומצרי יכולים לבוא בקהל דור שלישי. וחז"ל מתלבטים בהבדל בין העמים הללו מדוע אלה לא ואלה כן. לפעמים נראה לנו שהמצרים והאדומים התנהגו עמנו בצורה גרועה ביותר ובכל זאת הם יכולים להתגייר ולהתקבל לקהל ישראל מה שאין כך בעמון ומואב. כיום שאין מואבים ועמונים חשוב שלא נפנים את מהותם הרוחנית
מבחינה אימונית נוכל לומר כי במהותם העמוני והמואבי לא מתאימים למהות היהודית. יש משהו במהותם שאין הקב"ה רוצה אותם בתוך עמו. התורה מביאה טעם לאיסור. (דברים פרק כג, ה) "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ". חוסר החסד והשנאה היא חלק ממהותם ולכן אין להם מקום בעם ישראל. פרשתנו שזורה במצוות של חסד שעלינו לנהוג, כי זו מהותנו, לכן עמים אלה לא יבואו בקהל. האדומים יוכלו להצטרף לעם ישראל כי הם אחים לעם ישראל הם צאצאים ליצחק ולכן טבוע בהם מהות יהודית, רק הם בחרו בדרך אחרת. המצרים נתנו אכסניה לבני ישראל כשהיו במצרים לכן עם על השעבוד במהותם היו מכניסי אורחים לכן יוכלו להצטרף לבני ישראל.
הנה רות שהייתה מואבית אבל במהותה הייתה סמל החסד והאהבה זכתה להתקבל בקהל ישראל וממנה יצא דוד המלך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה