יום שלישי, 13 באוקטובר 2009
לסיכום ספר דברים
ישנה תופעה מעניינת בספר דברים. דברים שהוזכרו בעבר ומשה חוזר עליהם בספר דברים, תמיד בחזרה יש תוספת שלא הייתה ידועה לנו לפני כן מקריאת הדברים בספרי התורה הקודמים: בראשית, שמות, ויקרא ובמדבר. זה הכלל כל דבר שחוזר בתורה הוא חוזר עם תוספת חשובה. וכבר אמרו חז"ל (תלמוד ירושלמי מסכת ראש השנה פרק ג דף נח טור ד /ה"ה):"דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר", כלומר התורה מעשירה את דבריה במקרה של חזרה על נושא מסוים הן בהלכה והן בסיפורים.
באימון אנחנו מצפים שלא ננוע במעגלים , אלא בצורה ספיראלית, כלומר כמו קפיץ כל סיבוב אנחנו יכולים להישאר במקום המעגלים הם צמודים אחד לשני, אבל אם נמתח אותם בתום הסיבוב אנחנו נמצאים בנקודה גבוהה יותר ומוסיפים על המצב הקודם... זוהי פריצת דרך. ואם אנחנו לא רוצים להיות תקועים עלינו להעיז ולמתוח את הקפיץ.
דוגמאות למכביר נמצא בספר דברים. נביא רק שני דוגמאות השאר לכו ולמדו.
למשל פרשת המרגלים. בספר במדבר (פרק יג, א –ב) מסופר: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ... היוזמה לשליחת המרגלים היא של ה'. ולא מובן מדוע אם כן הכישלון נופל על בני ישראל. התשובה היא בספר דברים שם מוסבר מדוע.
שם מסופר (דברים פרק א, כ – כג): "וָאֹמַר אֲלֵכֶם בָּאתֶם עַד הַר הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ. רְאֵה נָתַן ה' אֱלֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ אֶת הָאָרֶץ עֲלֵה רֵשׁ... וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כֻּלְּכֶם וַתֹּאמְרוּ נִשְׁלְחָה אֲנָשִׁים לְפָנֵינוּ וְיַחְפְּרוּ לָנוּ אֶת הָאָרֶץ וְיָשִׁבוּ אֹתָנוּ דָּבָר אֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר נַעֲלֶה בָּהּ וְאֵת הֶעָרִים אֲשֶׁר נָבֹא אֲלֵיהֶן". ספר דברים מחדש לנו שכל היוזמה באה מישראל, לכן הכעס של ה' גדול. אחרי שאנו קוראים מה שכתוב בדברים אנחנו לא באותו מקום שהיינו בספר במדבר.
הנה דוגמא נוספת ממהלכה בכל המקומות שמוזכר עבד עברי בתורה יש חידוש בשמות (כא, א – ו ) מדברים על עבד עברי שמכרוהו בית דין משום שלא היה לו כסף לשלם את הגניבה. בספר ויקרא (כה, לט – מג) מדובר בעבד עברי שמכר את עצמו לעבדות כי לא היה לו ממה לחיות. והנה בספר דברים (טו, יב – יח) שוב חוזרים על הלכות עבד עברי, אבל בתוספת הלכה (שם, פרק טו, יג –יד): "וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ תִּתֶּן לוֹ". הלכה שאין משחררים עבד עברי בלא מענק. אולי זה המקור הראשון למתן פיצויים.
וכך בהרבה מקומות אין חזרה מדויקת אלא חזרה בתוספת משלימה. אם אנחנו חוזרים על דברים כל פעם, זה אומר שאנו תקועים אנחנו מסתובבים באותו מעגל. עלינו כל פעם לחדש, להוסיף ולפרוץ דרך, אחרת ניכנס לשגרה לא בריאה. שתשאיר אותנו לא מרוצים ממה שאנחנו עושים.
תבדקו ותראו מפני שספר דברים חוזר על העבר ועל הלכות קודמות הרי בכל פעם הוא מחדש לנו דברים שלא נאמרו קודם.
למדנו מכך שאם אנחנו לא מתחדשים, בכל יום, במשהו סימן שאנחנו תקועים בפרדיגמות שלנו. כל יום הוא יום חדש וצריך להביא לנו חידוש, אפילו קטן ובלבד שלא נישאר כמו ביום אתמול. אם תאמינו גם תצליחו.
אז בהצלחה לכולנו וגמר טוב.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה