יום ראשון, 25 באוקטובר 2009

פרשת לך לך – אמון ממוקד פיתרון




ישנו אימון הנקרא "אימון ממוקד – פיתרון",
כמובן השם מתורגם מאנגלית "Solution-Focused Coacjing” כלומר, אנחנו לא מתמקדים בבעיה שיש לנו (אע"פ שאיננו מתעלמים ממנה) אלא מתמקדים בפיתרון. ההנחה היא שאם נתמקד בבעיה נשקיע יותר מידי אנרגיות בה, לא בטוח שזה לא יעזור לנו בפיתרון. לכן אנחנו עוקפים את הבעיה ומתחילים בפיתרון. לכן האימון נקרא אימון ממוקד – פיתרון. אנחנו עוקפים את הבעיה ומתמקדים בפיתרון.

נלך בדרך הזאת: אחרי שהבנו שאנו תקועים ושום דבר אינו מתקדם, ישנה בעיה אצלנו או בארגון,במקום להתעמק בבעיה ולשקוע בה, אנחנו עוקפים אותה ומנסים להתמקד בפתרון הבעיה. כיצד?
אנחנו מתחילים ב"מסד". במסד אנחנו מתארים את המצב העכשווי ומתמקדים במה שיש. לא במה שאין בכך אנחנו מתעסקים בחיובי שבמצב, ובכוחות שיש לנו.

אחרי כן אנחנו מתמקדים בפיתרון אנחנו שואלים את עצמנו / המתאמן: תאר לך שעכשיו אתה הולך לישון וקם בבוקר והבעיה נפתרה. מה המצב שבו אתה נמצא? מתמקדים בעתיד ולא בעבר ובהווה. מתמקדים בפיתרון הרצוי, ולא במצוי.

כשיודעים מהו הפיתרון הרצוי אנחנו מדרגים את המצב העכשווי נשאל את עצמנו / המתאמן: "אם 1 הוא המצב הגרוע ביותר ו-10 הוא המצב הטוב ביותר – באיזה מצב אנחנו נמצאים עכשיו?" המתאמן יעריך את המצב ויאמר מספר, למשל 4 מייד נשאל: "מדוע 4 ולא 3?" כמובן בתשובה זו נצליח למצוא את החוזקות שלנו / של המתאמן במצב הנוכחי. נוכל לדעת מה עבד עד כה ולחזק את מה שעבד.

משם נלך לצעד קדימה – צעד קטן. נשאל: "מה נעשה כדי שנגיע מדרגה 4 לדרגה 5? " וכשנקבל תשובה נשאל מה עוד? (אם המאמן יבקש צעד קדימה להגיע מ-4 ל-4.5 נלך איתו כי אנו מעדיפים צעדים קטנים שמתאימים למתאמנים), כך נוכל להגיע למספר צעדים קטנים שיוציאו אותנו מהבעיה שנוצרה, ונצא לדרך חדשה ופריצת דרך.

בתפר שבין פרשת נח ןפרשת לך לך אנחנו פוגשים את משפחת תרח; תרח אברהם ונחור הם בדרך לארץ כנען. (בראשית פרק יא,לא): "וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם". מדוע עזבו את מולדתם אור כשדים אין התורה מפרשת אבל חז"ל לומדים מסמיכות הפרשיות שהעזיבה קשורה בנמרוד, שכנראה קשור למותו של הרן. המטרה ברורה ארצה כנען. אבל בחרן מחליטים תרח ונחור לעצור ולא להמשיך הלאה. ומייד מספרים לנו (בראשית פרק יא, לב): "וַיִּהְיוּ יְמֵי תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן". מבחינת התורה תרח מת, למרות שלפי חישובים הוא מת רק כעבור 60 שנה מאז עזב אברהם את חרן. התורה רומזת שכאן נחור נתקע ולא התקדם – מת.

לעומתו אברהם המשיך להגשים את המטרה ומגיע לארץ כנען, הוא מקבל כמובן עידוד מה' המצווהו להמשיך לארץ כנען, בדרך ישנם מכשולים, רעב בארץ וירידה למצרים ולקיחת שרה ועוד מכשולים שחז"ל מסכמים אותם (משנה מסכת אבות פרק ה משנה ג): "עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם להודיע כמה חבתו של אברהם אבינו עליו השלום". מתרח ונחור לא נשאר כלום, מאברהם פורץ הדרך נשאר עם ישראל ואמונה באל יחיד.

כך גם כאשר משה רבנו במעמד הסנה מתבקש להוציא את בני ישראל ממצרים הוא מעלה בעיה (שמות פרק ג, יא): "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹקים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם? וה' עונה לו (שמות פרק ג, יב): "וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה". חלקה השני של תשובת ה' אינה מובן, והפרשנים מתלבטים מה ענה ה' למשה? לפי שיטת ה"אימון ממקוד – פיתרון" התשובה נראית מובנת מאוד, ה' אומר למשה הבעיה קיימת אבל בוא לא נתמקד בבעיה כי לא נצא ממנה, בוא נתמקד בפיתרון נציב מטרה נשאף אליה. המטרה היא: בני ישראל יעבדו את ה' בהר הזה לשם כך הם יוצאים, עכשיו שאנחנו יודעים את הפיתרון בוא נבדוק מהם הצעדים הקטנים שאנחנו ננקוט כדי להגיע לפיתרון המיוחל. אבל אם יש יעד כל התקדמות קטנה כל צעד קטן יקדם אותנו ליעד.

הצעד הראשון לאסוף את בני ישראל ולומר להם שהגיעה זמן הגאולה ומשה מעלה בעיה חדשה שבני ישראל לא יאמינו לו, אז ה' אומר לו כך תאמר להם והם יאמינו לך, הנה עוד צעד קטן בדרך להגשמת הגאולה. כל הדיון של משה עם ה' הוא בעצם ההתלבטות של משה והפתרונות שה' מציע לו כדי להתקדם לעתיד הרצוי.
לבסוף כשמשה מגיע לבני ישראל ומספר להם על השליחות כתוב: (שמות פרק ד, לא): "וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ"

לכן מובן למה משה מדבר עם פרעה על 'ללכת למדבר שלושה ימים על מנת לעבוד את ה'. זהו היעד הרצוי. ולהגיע עליו יש לעשות צעדים קטנים הן מבחינת בני ישראל והן מבחינת פרעה, המכות הן הצעדים הקטנים להוציא את ישראל ממצרים כדי לתת להם את התורה. אנחנו יודעים את הפתרון ושואלים את עצמנו כיצד נגיע לפתרון. שאלות משה מה הלאה מה הצעד הבא וה' משיב לו מהם הצעדים הבאים. בצעדים אלה יוכלו בני ישראל להתחיל לצאת מעבדותם להיכנס לחירותם ולקבל את התורה. ומשם לארץ ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה