יום שני, 2 בנובמבר 2009
פרשת לך לך
במדרש נאמר (איכה רבה (בובר) פרשה ב ד"ה מלכה ושריה בגוים): "אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים תאמין..." קראתי בספרו שלרובין ס' שארמה "מי יבכה כשתמות" את מה שאמר אביו: "בני, בשעה שנולדת בכית ואילו העולם היה מאושר. חיה את חייך באופן שביום מותך יבכה העולם, ואילו אתה תהיה מאושר". בהמשך הוא מניח הנחה כל כך יהודית, כי האדם נברא בצלם, וכל אדם שנולד יש לו ייעוד בעולם הזה. לא סתם אדם נולד בעולם הוא בא לעשות בעולם טוב יש לו ייעוד שה' קבע לו, והוא לא יהיה מאושר אם לא ימלא את ייעודו.
בפרשתנו אני מגלים את הייעוד של אברהם אבינו (זה יימשך גם בפרשה הבאה "וירא"). אברהם בא לעולם ויש לו ייעוד להביא לעולם את האמונה בא-ל אחד. לפסוק (בראשית פרק יב ה): "וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן". מביא רש"י פירוש: אשר עשו בחרן - שהכניסן תחת כנפי השכינה, אברהם מגייר את האנשים, ושרה מגיירת הנשים, ומעלה עליהם הכתוב כאלו עשאום... אברהם מבין שהוא נולד על מנת להחזיר לעולם את האמונה בה' והוא ממלא את ייעודו
הוא עושה זאת במידת החסד שבו במהותו אברהם איש חסד, מה שלא תעשה לו הוא ימשיך להיות איש חסד. גם לפלשתים הוא איש חסד למרות שהם נהגו עמו שלא כראוי. ראו אברהם ובניו נשארו להתקיים עד היום וזאת למרות שהיו מפוזרים שנים רבות מחוץ למולדתם בקרב הגויים איפה המואבים? העמונים? הארמים? האשורים? כולם נעלמו מן העולם כי הם לא מלאו את ייעודם. לוט העדיף להתחבר לאנשי סדום הרשעים, מאשר למלא את ייעודו וכך לוט מת לא מאושר בודד עם שתי בנותיו והעולם היה מאושר. אברהם עם כל הקשיים שהיו לו במילוי ייעודו נשאר חי וקיים עד ימינו. ההוא נחשב בקרב העמים כמקים את האמונה המונותיאיסטית. המאמינה בא-ל אחד ולא בכמה אלים כפי שהיה נהוג עד ימיו.
בימינו לפעמים אנחנו מעדיפים את הריצה אחרי החיים הטובים מלמלא את ייעודנו, במשך הזמן אנו מעלים שכבות של שומן על ייעודנו עד כדי כך שאין אנו מכיירים בו. באימון אנחנו לומדים לקלף את השכבות שכיסו את ייעודנו ולגלות אותו על מנת שנהיה מאושרים ושיזכרו אותנו לטובה אחרי מותנו (עד מאה ועשרים).
צריך רק לזכור כי נולדנו לעשות טוב בעולם הזה – היעוד הוא תמיד לעשות טוב כל אחד ע"פ כישוריו. מעולם אין ייעודנו לעשות רע לזולתנו – רק טוב.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה