יום שלישי, 6 באפריל 2010
פרשת שמיני
במבחינה אימונית מותם של בני אהרון מבקשת הסבר ולימוד. ראשית נדבר על כוח הדממה, שנותן לנו להקשיב לקול הפנימי שלנו שהוא מהותנו, המהות שלנו היא משהו יציב, שלא נוכל לשנותו, הוא בִּילְד אִין בתוכנו. כאשר ננסה לשנות במהותנו, הדבר יחזור כבומרנג נגדנו. תמיד נרגיש לא מרוצים ותקועים כאשר נפעל בניגוד למהותנו. הצרה שלא תמיד אנחנו מודעים למהות – לשליחות שלנו בעולם הזה. כי במשך השנים המהות התכסתה בשכבות מסתירות בעקבות התנהלותינו עד ששכחנו את מהותנו. אני מאמין, שאף אחד הגיע לעולם סתם, אלא כדי לפעול לתיקונו, לכל אחד מאיתנו יש שליחות שעליו למלא זוהי מהותו.
בדממה אנחנו מסירים את כל השכבות שכיסו את מהותנו, כי אז אנו כנים עם עצמנו, לא צריכים לשחק ולהציג לפני אחרים, לכן נוכל להגיע למהותנו, להבין את השליחות שלנו בעולם הזה ולפעול לפיה. אחרי מותם של בני אהרון אומר משה לאהרון (ויקרא פרק י, ג): "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן". אהרון נדם כדי להתחבר לכוח הפנימי שלו, מתוך כך זכה להעצמה, להיכנס הוא ובניו הכוהנים הגדולים פעם בשנה ביום הכיפורים (ראו פרשת אחרי מות) לקודש הקודשים.
אבל אפשר גם ללמוד מכל המצב הזה, שכל מה שקורה לנו הוא בסיס להעצמה שלנו. כאשר ננסה להבין מה בא המקרה שקרה לנו ללמד אותנו. אם ננסה להבין מהי האש הזרה שבני אהרון הקריבו שהביאה את ה' להוציא אש קודש להמיתם. ככתוב (ויקרא פרק י, א-ב): "וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה'". לא נעמוד כאן על כל הפירושים שנתנו הפרשנים לסיבת מותם של בני אהרון, וידיעתם יכולה להעצים אותנו, זאת תעשו בעצמכם. אבל כוונת הפרשנים הייתה לחפש סיבה, שממנה נלמד ונתעצם. שהאסון יהפך לנקודת חוזק.
נביא פה רק את פירוש רש"י (ויקרא פרק י, ב) ד"ה "ותצא אש - רבי אליעזר אומר לא מתו בני אהרן אלא על ידי שהורו הלכה בפני משה רבן". למדנו שכל חידוש והעצמה צריכה להסתמך על המסורת והתרבות שרכשנו. "רבי ישמעאל אומר שתויי יין נכנסו למקדש, תדע שאחר מיתתן הזהיר הנותרים שלא יכנסו שתויי יין למקדש...". אותנו מעניין הפירוש השני שנכנסו להיכל שתויי יין – שיכורים. היום אנו נתקלים בשיכורים שיוצאים לרחוב, למכונית, מתפרעים ומביאים מוות על עצמם או על אחרים השכרות הורגת.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה