יום שלישי, 29 בספטמבר 2009

פרשת "וזאת הברכה"




פרשת "וזאת הברכה"
משה לפני מותו מברך את כל שבטי ישראל טרם כניסתם לארץ. מעניינת במיוחד ברכתו של שבט לוי. דברים פרק לג, ח – י"א): "וּלְלֵוִי אָמַר תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ לְאִישׁ חֲסִידֶךָ אֲשֶׁר נִסִּיתוֹ בְּמַסָּה תְּרִיבֵהוּ עַל מֵי מְרִיבָה. הָאֹמֵר לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא רְאִיתִיו וְאֶת אֶחָיו לֹא הִכִּיר וְאֶת <בנו> בָּנָיו לֹא יָדָע כִּי שָׁמְרוּ אִמְרָתֶךָ וּבְרִיתְךָ יִנְצֹרוּ. יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל יָשִׂימוּ קְטוֹרָה בְּאַפֶּךָ וְכָלִיל עַל מִזְבְּחֶךָ. בָּרֵךְ ה' חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו מִן יְקוּמוּן". הברכה הזו מעניינת אחרי שיעקב אבינו בברכו את בניו, אומר לשמעון ולוי בראשית פרק מט ה – ז): "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל". כלומר יעקב מועיד להם עתיד דומה, אך שבט לוי לקח את מה שנדמה לנו כקללה לכיוון מועיל ופורץ דרך הוא יהיה מפוזר בין בני ישראל, אך ילמדם תורה. שבט שמעון לקח את זה למקום אחר, הוא אינו מופיע בברכת משה, ונעלם מהמפה של השבטים, יש אומרים שהתמזג עם שבט יהודה ויש אומרים שפשוט נעלם בין כל השבטים.
מה שמלמד אותנו כמאמנים וכמאומנים שהבחירה לפרש דברים שאנו שומעים או רואים משפיעה עלינו בחיים. לכן כמאמן עלי לשים לב לשפה שמשתמש המאומן, וגם כיצד הוא מפרש זאת. לברר היטב לפני שמגיעים למסקנות. אותו דבר אם אומרים לי דבר, לפני שאני מסיק מסקנות כדאי לברר למה התכוון המשורר. מסקנה לא נכונה רק תביא לי עצירה מנטאלית, ומעשית. ללמד את המאומן שלנו שהשפה שהוא בוחר היא די קובעת לו את מה שיהיה. לכן חושב הניסוח שלו. דוגמא: בעיה לעומת אתגר מה דעתכם יכול להביא להצלחה בדרך?
ועוד דבר אחד חשוב לשים לב מה שאמר יעקב ללוי ושמעון היה לכאורה קללה, אבל לוי הפך אותה לברכה ושמעון ההפך. בוא נאמר שגם לשמעון וגם ללוי היה קשה עם מה שאמר יעקב. שמעון לקח את זה כבעיה קשה והתייאש, לווי הפך את זה לאתגר והצליח.
ברור עם כן שכל מה שקורה לנו תלוי אם נאמר לעצמינו כשהניסיון קשה זה אתגר אז יש סיכוי רב שנצא מזה מחוזקים. אך אם נפרש את מה שקורה לנו כבעיה הסיכוי שנצליח לצאת מזה הוא אפסי. ראו במצגת שמסבירה זאת בצורה מדויקת, כיצד הפירוש או הכותרת שאנו נותנים למה שקורה לנו פותחת את הדרך להיבנות ממה שקרה לנו, או ההפך.
ראו גם את המרגלים בימי משה (במדבר פרק י"ג, ל – ל"א): "וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ. וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ. כלב לא אומר שאין קושי, אלא הוא אומר יש אתגר ונצליח להתגבר על האויב. ואילו המרגלים אומרים יש בעיה קשה ואין סיכוי להתגבר על האויב.

במקור ראשון של שבת ישנו ב"דיוקן" השבועון של מקור ראשון מאמר יפה על אביה של דסי רבינוביץ, הנערה שנאבקה בסרטן ובסף נפטרה. כיצד הוא בנה את עצמו מהאסון והפך את דרך חייה של דסי לדרך חייו. הוא התנדב לעזור לאנשים שהיו במצבו, הצטרף לארגון "משפחה אחת" ומקדיש את כל מרצו לסיוע לנפגעי פעולות איבה ולמשפחות חללי צהל. ובכך גם מנציח את דסי, והפך את האסון שקרה למשפחה למנוף לשקם את חייו מבלי לשכוח את דסי. שווה קריאה (דיוקן 637 מיום ו' תשרי תש"ע).

יום רביעי, 9 בספטמבר 2009

פרשת נצבים וילך





פרשת נצבים וילך


כמו שכבר דברנו על פרדיגמות, שהם התנהגויות המגבילות אותנו מלפרוץ דרך ולממש את הפוטנציאל שיש לנו. כדי שנצליח לצאת מהתנהגויות המגבילות שלנו עלינו להכיר שיש לנו התנהגות מגבילה, לעשות reset"" על התנהגות זו, כדי שנוכל לשנות דברים בחיינו. למשל, שמציעים להומלס דירה לגור בה, הרבה פעמים הוא יעדיף להישאר ברחוב, כי שם הסביבה מוכרת לו, ואילו לגור בבית מפחיד אותו, כי השינויים שיצטרך לעשות בעקבות הכניסה למקום מגורים מפחיד אתו. אבל אם יעשה את השינוי היחיד הזה זה ישנה לו בכל מיני מקומות נוספים.

הפרשה שלנו מדברת על התשובה. אנו מוצאים בפרשה את ההתנהגויות שלנו המונעים מאיתנו ללכת בדרך ה' דברים פרק כט , יח): "וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה". יש לנו את התירוץ מדוע להמשיך בדרך הרגילה שלנו. אע"פ שאנחנו יודעים שזה לא טוב לנו, ולאן תוביל הדרך שלנו – ודאי לא לפריצת דרך והתקדמות אלא לאסון, ובכל זאת אנחנו ממשיכים בהרגל הישן, כי אותו אנחנו מכירים. רק אם נכיר בעובדה שזוהי אינה הדרך (הכרת החטא) עשינו חצי עבודה, עלינו עכשיו להחליט שאנו עוזבים את דרכנו הקלוקלת, להעמיד מטרה חדשה שתקדם אותנו בחיינו ותגרום לנו לפרוץ לדרך חדשה שתביא אותנו לקרבת ה'. (דברים פרק ל, א – ב) "וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. וְשַׁבְתָּ עַד יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ"
וראו את הפלא, גם ה' ישוב אלינו לקדם אותנו בדרך הטובה – ההחלטה היא שלנו, בביצוע יעזור לנו ה' – רק אם נחליט נכון. וכך נאמר בהמשך הפרשה (דברים פרק ל, ג)" "וְשָׁב יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה". בכלל עניין התשובה הוא דרך אימונית לדוגמא.

יום רביעי, 2 בספטמבר 2009

פרשת כי תבוא




כמה דברים יש באימון על מנת להצליח. דבר ראשון להגיע למסקנה שמה שאנו עושים אינו מקדם אותנו לשום מקום. (פשוט "תוקע אותנו"). עצם הידיעה היא כברחצי עבודה.
דבר שני להתנקות מהעבר הלא רצוי. בכלל טוב כל יום להתנקות מהדברים שלא מקדמים אותנו באותו יום. יותר נכון, הפריעו לנו גרמו לנו להיתקע, להתבאס... ראו את המצגת על השרברב שהיה מגיע הביתה היה תולה את כל צרותיו על עץ בגנו, כדי לא להכניסם לביתו, ולמחרת כשקם לקחת אותם מהעץ הוא ראה שחלק מהם נעלמו והאחרים לא נראו כל כך נוראות כפי שנראו אתמול, לכן הוא היה מאושר.
דבר שלישי להציב מטרה חדשה לשאוף אליה.
בתחילת פרשתנו בשתי המצוות הראשונות, פרשת הביכורים ופרשת ביעור מעשרות (דברים כ"ו, א – ט"ו) אנו מוצאים את שלושת הפעולות הללו.
1. בשעת הבאת הביכורים אומר המביא מעין תפילת התנקות הוא מכיר בעבר הקשה שלו, בעזרתו של ה' לשחרר אותו מהפרדיגמות שלו.
2. בהצבת מטרה בתפילה ובשמחה בכל הטוב שנתן אלוקים לו למביא (י"א, ובעיקר ט"ו "השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל ואת האדמה אשר נתת לנו כאשר נשבעת לאבתינו ארץ זבת חלב ודבש".

יום ראשון, 23 באוגוסט 2009

פרשת כי תצא



לכל אדם יש מהות שאינה ניתנת לשינוי. (בלשון עממית אופי) מאמנים רבים מנסים לשנות מהותו של אדם ולא מצליחים. זה משהו שטבוע בדמו של האדם והוא יחזור למהותו תמיד. לא משנה מה יקרה. (כדאי לכל אחד מאיתנו לגלות את מהותו). אם ניקח את אברהם שבמהותו הוא איש חסד, הוא יעשה חסד עם כל אדם גם עם מי שפגע בו. ראו סיפורו של אברהם ואבימלך שכרת ברית עם אותו אבימלך שעבדיו גזלו ממנו את הבארות שחפר באזור הדרום. אנחנו אומרים על אברהם שמהותו היא החסד, וכן שאר האבות כל אחד מאופיין ע"י חז"ל במהות מסוימת. אברהם גם איש אמונה ועושה כל מה שה' אומר לו אפילו הדבר יוצר קונפליקט בין דבר ה' לבין הבטחתו – סיפור העקדה. כי במהותו אברהם הוא איש אמונה – המאמין בה' והולך אחריו בלב שלם. לכן מאמן טוב מזהה את מהותו של המאומן, כמובן בעזרתו המאומן, וכשזיהה את מהותו לא יבקש לשנותה. זו תהיה "לחיצה על גז בניוטרל".
אברהם אבינו משרת את המלאכים. עקדת יצחק
בפרשתנו יש מצוות רבות שבאות להחדיר בנו מהות של חסד והתחשבות בזולת. כפי שאומר בעל ספר "החינוך" שכל מצווה יש לה השפעה על מהותנו, עיסוק מרובה במצווה מסוימת מביאה אותנו למהות שאותה מצווה רוצה להביאנו. (עיין בספר החינוך). למשל: מצות הצניעות במחנה המלחמה, שבה יש לשמור על צניעות וטהרה, ועל ניקיון. כמו מצוות הלקט והשכחה והפאה...
רות מלקטת בשדה מואב
בפרשה שלנו ישנם עמים שהתורה מצווה שלא יבואו בקהל ישראל אפילו דור עשירי כגון עמוני ומואבי, ואילו אדומי ומצרי יכולים לבוא בקהל דור שלישי. וחז"ל מתלבטים בהבדל בין העמים הללו מדוע אלה לא ואלה כן. לפעמים נראה לנו שהמצרים והאדומים התנהגו עמנו בצורה גרועה ביותר ובכל זאת הם יכולים להתגייר ולהתקבל לקהל ישראל מה שאין כך בעמון ומואב. כיום שאין מואבים ועמונים חשוב שלא נפנים את מהותם הרוחנית
מבחינה אימונית נוכל לומר כי במהותם העמוני והמואבי לא מתאימים למהות היהודית. יש משהו במהותם שאין הקב"ה רוצה אותם בתוך עמו. התורה מביאה טעם לאיסור. (דברים פרק כג, ה) "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ". חוסר החסד והשנאה היא חלק ממהותם ולכן אין להם מקום בעם ישראל. פרשתנו שזורה במצוות של חסד שעלינו לנהוג, כי זו מהותנו, לכן עמים אלה לא יבואו בקהל. האדומים יוכלו להצטרף לעם ישראל כי הם אחים לעם ישראל הם צאצאים ליצחק ולכן טבוע בהם מהות יהודית, רק הם בחרו בדרך אחרת. המצרים נתנו אכסניה לבני ישראל כשהיו במצרים לכן עם על השעבוד במהותם היו מכניסי אורחים לכן יוכלו להצטרף לבני ישראל.
הנה רות שהייתה מואבית אבל במהותה הייתה סמל החסד והאהבה זכתה להתקבל בקהל ישראל וממנה יצא דוד המלך.

יום שלישי, 18 באוגוסט 2009

פרשת שופטים.




הרצון שלנו לחזות את העתיד הוא משהו בסיסי, זוהי פרדיגמה (התנהגות מגבילה) הלוקחת את האחריות מאיתנו ומעבירה אותה לכוחות נעלמים. יש כאלה שלא יעשו צעד בלי לשאול איזה יידעונית, בעלת אוב, רואה בקלפים, ואסטרולוגית... הרבה פעמים אנו נמנעים מלפעול בגלל אותם "אנשים מנבאי עתיד". אותם אנשים בעצם מוציאים מאיתנו את האחריות למעשינו ומעבירים אותה ל"כוחות על". עובדה זו גם מגבה אצלנו את כישלונותינו. אין אנו אשמים בכישלון אלא הכוחות ששולטים בנו. (כמה טוב ומשכנע). עובדה זו מונעת מאיתנו פריצות דרך שינוי בחיים שלנו כי הכול קבוע מראש.
התורה מתנגדת לדרך זו. היא אומרת תפנו לנביא ה' אשר יורה לכם את הדרך בה תלכו. נביא הוא רק ממליץ, אנחנו הבוחרים (כמו שראינו בפרשת ראה). הוא גם מתנה את הצלחתנו בהתנהגותנו. אין הוא בוחר לנו את הדרך ואין הוא מבטיח לנו הבטחות הוא מניע אותנו להחליט.
כל אחד יכול להציג עצמו כנביא אמת, אבל עלינו להיזהר ממנו ולא לשמוע לו. איך נבחין בנביא זה שאינו נביא אמת. התורה מדברת על נביא שאמר עתידות והם לא התקיימו. אבל נוכל להבחין אם הוא נביא שקר לפי התנהגותו. אם יתנהג כמו כל אותם יידעונים מגידי עתידות – סימן הוא שאינו נביא אמת. אבל אם הוא יגרום לנו להשתחרר ממעצורים פנימיים שלנו ויגרום לנו להשתנות ולפרוץ לדרך חדשה – סימן שהוא נביא אמת. אליו כדאי לשמוע.



אסטרולוגיה בעלת אוב בעין דור
ראו בפרשתנו פרק י"ח מפסוק ט' ואילך נאמר:"כי אתה בא אל הארץ אשר ה' אל נתן לך... לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש קסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף. וחבר חֶבר ושאל אוב וידעוני (כל אלה מגידי עתידות) מה כן יהיה לך? לך יהיה נביא. במה נבדל הנביא מכל אלה שהזכרנו לפני כן? הנביא הוא בעל חזון, הוא רוצה שנעמיד לנו יעד אליה נשאף, בעוד שהשאר מנבאים עתיד שלנו אין יכולת לשנות – גזירה משמים. אלה האחרים מייצגים את הפרדיגמה שלנו את האמונה הגבילה. שהכול מכוון הכול כתוב ולנו אין אפשרות לשנות, אז מדוע צריך להתאמץ? אבל הנביא מסמל את התקווה את היעד שאם נתאמץ נצליח ונגיע אליו.
אנחנו עומדים לפני תחילת שנת לימודים

פרשת דברים – שבת חזון

דבר חשוב באימון, כדי שנוכל, לפרוץ דרך ולהשתחרר מפרדיגמות, שהן התנהגויות מגבילות, שהיו פעם נוחות לנו הגנו עלינו מכל מיני דברים בעבר. אבל היום הם מפריעות לנו להתקדם ולפרוץ דרך. אנחנו יודעים שהם לא עוזרות לנו, יותר נכון הן מפריעות לנו בחיים ועוצרות אותנו מהתקדמות (פשוט תוקעות אותנו במקום), אבל מתוך הרגל אנחנו ממשיכים בהתנהגויות הללו ולא משתחררים מהן.

מה צריך לעשות?

פשוט צריך לזהות את הפרדיגמות ולהשתרר מהם ע"י ניקוי clearing"". כלומר להתמודד איתן ולהחליט שזהו אנחנו יותר לא פועלים בעזרת הפרדיגמות שהיו לנו. אנחנו משחררים אותן מראשנו ומהתנהגותנו. אחרי זה נוכל לפרוץ דרך בקלות רבה. זה לא קל להשתחרר מהפרדיגמות, אבל אנחנו מחויבים להשתחרר מהן אם אנו רוצים לפרוץ דרך. זה מה שעושה משה בפרשתנו על פי פירוש רש"י. הוא מזכיר לבני ישראל מקומות שבם חטאו לה' ועורך להם "clearing". כדי שיוכלו להשתחרר מהמדבר בו שהו זמן ארוך כל כך 40 שנה. כדי שיוכלו לקבל את דבריו בראש נקי וכך גם להיכנס לארץ ישראל

בחלק הראשון של הפרשה מזכיר משה רבנו שמות מקומות שלא הופיעו בפרשת מסעי. (דברים, א, א) "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב". מהם המקומות האלה? רש"י רואה בשמות הללו רמז למקומות בם חטאו ישראל. (מול סוף כשמצרים הגיעו ורצו לחזור למצרים, בחטא העגל, בחטא המרגלים...). אנחנו אוהבים בדרך כלל לתאר את הרמזים הללו כמוסר שמשה מנסה לתת לישראל, להזכיר להם מקומות שחטאו. אבל אפשר לתפוס את כל הרמזים הללו כניקוי " clearing" – ניקוי השולחן. בואו נמחק את העבר, נזכור את העבר כמה שהשתחררנו ממנו שלא נשוב אליו, כדי שנוכל להתקדם ולפרוץ דרך חדשה, ראשית עלינו לעשות ניקוי ראש של העבר. רק אם נתנקה מהעבר יהיה קל לנו להסתכל ביתר מרץ על העתיד. אחת הדרכים היא להזכיר את מה שקרה, בלי פחד, לעמוד מול העבר ולהחליט שאנו משנים את הדרך, את כיוון המחשבה... זה מה שעושה משה בחלק הראשון של נאומו.

פרשת שבוע – מטות מסעי

אחד הדברים שחשוב באימון כאשר אנחנו מחליטים לפרוץ דרך לעשות שינוי הוא לעמוד מאחורי הדברים שאנו מחליטים. אחרת ההחלטה תישאר על הניר. מאמן טוב מוודא בפגישה הבאה מה עשה המאומן בין שתי הפגישות. אם המאמן החליט ברצינות וביצע את המוטל עליו או לא. הביצוע של המשימות הוא אינדיקציה לרצינותו של המאומן.


פרשת מטות פותחת בנדרים, (במדבר פרק ל, ג) "אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה". יש ציווי מיוחד לקיים נדר כל היוצא מפיו יעשה. בימינו שהבטחות הם רק לעשות רושם ואין המבטיח מתכוון לקיים את הבטחתו. דווקא לפרשתנו יש רלוונטיות מיוחדת. גם באימון קיום המשימות מראות על רצינות של המאומן. התורה מצווה עלינו לקיים את מה שאנו מקבלים על עצמנו, מוטב שלא תקבל על עצמך ולא תתחייב מאשר תפר את מה שאתה עצמך החלטת. בכל מעגלי החיים; אם זה בהבטחה לה' (כדאי לפעמים לשים לב למילות התפילה ולשים לב מה אנחנו מבטיחים לה') . אם זה בהבטחה להורים, לבני הזוג, לילדים, למורים, לתלמידים, לקהילה, ולכל העם.

אחת הדרכים לעמוד במה שקיבלנו על עצמנו היא לדאוג שיהיו לנו ידידים שיזכירו לנו מה קבלנו על עצמנו, במה בחרנו להשתנות ולפרוץ דרך. הסיבה לכך שאנו מוצאים לנו מזכירים כאלה היא שיש לנו נטייה לחזור לפרדיגמות (דפוסי התנהגות עוצרים) כי שם אנו מרגישים בטוחים יותר, ושם אנו מרגישים טוב יותר אנחנו מכירים את המצב הקודם טוב יותר.

פרשתנו עוסקת גם במה שקרה לבני גד וראובן. לבני גד וראובן היו צאן ובקר והם היו צריכים שדות מרעה. בעבר הירדן המזרחי היה שדות מרעה מרובים. בני גד מבקשים להישאר בעבר הירדן המזרחי. משה מסרב בטענה שאם בני גד וראובן לא יעברו לעבר הירדן המערבי גם בני ישראל לא יעברו לשם. לכן בני גד מציעים למשה הצעה. אנחנו נשאיר בעבר הירדן המזרחי את רכושנו ומשפחתנו ואנו נצא לפני בני ישראל ועם בני ישראל ונעזור להם בכיבוש הארץ.

מתוך דבריהם מבין משה שאחת הפרדיגמות של בני גד וראובן היא חשיבות הרכוש, וזה בעצם מונע מהם לעבור לארץ ישראל. דבר כזה יעורר דמורליזציה בשאר בני ישראל והם יסרבו גם כן לעבור לארץ המובטחת. ואסון המרגלים יחזור עוד פעם.

בני גד מבינים ומבטיחים לעבור לפני בני ישראל ולעזור להם לכבוש את הארץ.

בני גד וראובן אהבו את ממונם יותר מאת עצמם, כנראה ממון זה הועיל להם מאוד במדבר. אבל כרגע הוא מפריע להם וגורם להם – להישאר בעבר הירדן המזרחי. דבר שיכול להביא את ישראל כולם לסירוב להיכנס לארץ. כשמשה מאשים אותם בניסיון להניא את בנ"י מלהיכנס לארץ הם עונים (במדבר לב, טז - יז): "וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ. וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אֲשֶׁר אִם הֲבִיאֹנֻם אֶל מְקוֹמָם וְיָשַׁב טַפֵּנוּ בְּעָרֵי הַמִּבְצָר מִפְּנֵי יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" הקדימו רכושם לטפם. משה רוצה לגרום להם להיפטר מהפרדיגמה שלהם הוא עונה להם (שם לב', כד) "בְּנוּ לָכֶם עָרִים לְטַפְּכֶם וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם וְהַיֹּצֵא מִפִּיכֶם תַּעֲשׂוּ". הקדים הטף לפני הצאן ובני גד וראובן הבינו את הרמז ראה שם תשובתם. (פסוק כו). יש כאן פריצת דרך כפולה, הם מבינים את סדר העדיפויות וגם מוכנים ללכת חלוצים לפני אחיהם בכיבוש ארץ ישראל. ועוד דבר חשוב למדנו שטוב לברר עניינים לפני שמסיקים מסקנות ראו גם בסיפור מזבח שבנו בני גד וראובן בעבר הירדן יהושע ביהושע פרק כב.



את חשיבות בירור העניינים לפני שמקבלים החלטות לשינוי יש לברר היטב היטב. אחרת אנחנו יכולים כמאמנים וכמאומנים להיכשל בפריצת הדרך שלנו. אין זה חכם להחליט על פריצת דרך אם לא בררנו לעצמנו בדיוק מה אנחנו רוצים ומה המטרה שלנו.

אימון מוצלח הוא אימון שבו הצבנו מטרות לעצמנו ולמאומנים שלנו המטרות צריכות להיות ברורות ומדידות. רק כך נוכל לומר לעצמנו ולמאומנים שלנו אם הצלחנו באימון.