יום שני, 9 באוגוסט 2010

פרשת שופטים



פרשתנו פותחת בסדר הציבורי, "שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' נותן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט צדק" (דברים טז', יח). חברה בריאה וחזקה היא בריאה שבה הצדק והמשפט הם נר לרגליה. הפרשה ממשיכה בכך ומראה בהמשך מה הופך חברה לחברה טובה. "לא תטה משפט, לא תכיר פנים ולא תקח שחד, כי השחד יעור עיני צדיקים ויסלף דברי צדיקים. צדק צדק תרדף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אלקיך נתן לך" (שם טז, י"ט – כ). ומסמיכות הפסוקים לומדים שאי צדק משפטי וחברתי דומה לעבודה זרה ליד המזבח. בהמשך מדברת
פרשתנו מדברת גם על "זקן ממרא". שופט אשר שואל את בית הדין הגדול בירושלים – במקדש, ועושה בניגוד לפסק הדין שקיבל. דינו מיתה. ובתוך הפרשה ישנו פסוק: "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם ..." (שם, יז' ט'). ומעיר לנו רש"י: "ואפילו אינו כשאר השופטים שהיו לפניו, אתה צריך לשמוע לו – אין לך אלא השופט שבימיך וממשיכה התורה ומצווה עלינו: "... לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (שם, יא), ומעיר רש"י: "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין וכל שכן על ימין ימין ועל שמאל שמאל". והמדרש מוסיף: "יפתח בדורו כשמואל בדורו".
עלה בדעתי לפרש את הפסוק בדרך האימון. כיצד אתה תדע אם המנהיג שלפניך, השופט שלפניך הוא גדול, צודק ופורץ דרך, ועליך לציית לו. אם כאשר הוא אומר על ימין שהוא שמאל והעם מוכן ללכת אחריו וסומך עליו סימן שהוא מנהיג ושופט. וכיצד תדע שעליך לעשות כדבריו? מה יהיה הסימן שיש להישמע לו? כמו שמואל הצדיק בדורו וכמו יפתח הפוחז בדורו. כאשר שניהם הביאו ישועה לעם ישראל – למרות השוני ביניהם. מתחילה הפרשה להסביר לנו מיהו שופט צדק. לא רמתו האינטלקטואלית חשובה אלא רמתו המוסרית. זה ימנע מאיתנו להישמע לרודנים בצורה עיוורת, כפי שקרה בהיסטוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה