יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

פרשת כי תבוא



בשנה שעברה דברנו על הצורך בניקוי העבר והשתחררות ממנו על מנת שנוכל להתקדם ולפרוץ דרך. היחסים בין ה' לעם ישראל, נמשלים ליחסים בין איש לאשתו. כבר הנביא הושע מתייחס לכך בספרו בפרקים הראשונים. אחד הדברים באימון משפחתי שהמאמן מלמד את המתאמנים הוא לעשות כל ערב RESET על אותו יום, כדי שנוכל לפתוח דף חדש ביום המחר. זה נכון בכל מיני קשרים, ונקרא "ניקוי שולחן". זה הוידוי שאומרים בזמן הבאת הביכורים שבתחילת הפרשה, וביעור מעשרות שנעשה כל שלוש שנים ולבסוף הבקשה לעתיד טוב יותר.
הפעם נתעמק במהות על פי פרשת השבוע. ברור לכולנו שכל מי שנולד בעולם לא סתם נולד לכל יצור יש שליחות שעליו למלא. אם הוא מצליח לדעת את מהותו ולמלא את שליחותו על פיה הוא מאושר ושלם עם עצמו וחייו משמעותיים, אם לאו הוא מרגיש "פספוס" ואי מרוצות בחייו. בתחילה הוא מנסה למלא את חייו בכל מיני תענוגות, בעיקר גופניות, ושוב מרגיש חסר שקט, ואי מרוצות. אחד הדברים שהמאמן מנסה לעזור למתאמן הוא לגלות את מהותו. במשך השנים בגלל הצורך להגן על עצמנו בגלל מה שקורה לנו, ובגלל הפרדיגמות שמגינות עלינו. לכן אנחנו שוכחים את מהותנו ואז יש לנו אי שקט. מהותנו מתכסה עד שאין אנו יודעים בכלל מהי מהותנו, ואנו לוקחים לעצמנו "ג'ובים" לא מתאימים לנו. לפעמים בני זוג לא מתאימים. במקרים פתולוגים סמים ואלכוהול. המאמן עוזר למתאמן למצוא את המהות המכוסה ולהתחבר אליה.
כך קל לו יותר לאמן את המתאמן לחיים טובים יותר ומשמעותיים, ולמלא את שליחותו בעולם הזה. לכן כאשר אנו חוזרים למהותנו אנחנו קוראים לכך "חזרה בתשובה", לא שינוי, לא התעלות אלא חזרה למהותנו לעצמנו.
כמו שיש מהות ליחיד יש מהות לאומה, על כך הרב קוק זצ"ל. הנה בפרשתנו בפרק כו, טז – יט הכתוב מדבר על מהות האומה: "את ה' האמרת היום להיות לך לאלקים, ללכת בדרכיו ולשמר חקיו מצותיו ומשפטיו ולשמע בקולו... להיותך עם קדש לה' אלקיך כאשר דבר". ומכאן דברי חז"ל: מה הוא רחום אף אתה רחום, מה הוא עושה חסד אף אתה עושה חסד... ומכאן גם המאמר "עם ישראל רחמנים בני רחמנים וצנועים הם"... ובשמות נקרא עם ישראל "עם סגולה" "ממלכת כוהנים" שעם ישראל מתחבר למהותו הסגולית טוב לו, והוא מרוצה בשליחותו וכל העמים מכירים בו ומכבדים אותו. אבל כשהוא רוצה להיות כמו כל הגויים ולחקות אותם, אין העמים מכבדים אותו אלא מבקרים אותו.
את זה הבין בן גוריון, שדבר בעיקר על זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל. הוא לא דבר על בטחון למרות היותו שר הביטחון, הוא דבר על חזרה למהותנו ועל הזכות ההיסטורית של עם ישראל לחיות בארץ ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה